Participem a la jornada ‘Conect@ con la vida’ de Salud Mental España sobre la mort per suïcidi

03/10/2019

El passat 23 de setembre la Confederación Salud Mental España va celebrar a Madrid una jornada tècnica amb el títol Conect@ con la vida’ per abordar la realitat tan complexa de la mort per suïcidi, en el marc del Dia Mundial de la Salut Mental.

En la ponència inaugural, Andoni Ansean, president de la Sociedad Española de Suicidología i de la Fundación Española para la Prevenció del Suicidio va reivindicar la necessitat de revisar les mancances dels sistema per afavorir els factors de protecció i contribuir tots com a individus i com a societat per promoure el benestar i prevenir el suïcidi.

Bàrbara Mitats, responsable de programes de recuperació i suport mutu de la Federació Salut Mental Catalunya (SMC) va participar a la segona taula “Sobrevivir al suicidio. Historias contadas por sus protagonistas” juntament amb Judith Sala, familiar supervivent, i Francisco Javier Hurtado, supervivent en primera persona. Elías Miñana, persona amb experiència pròpia, va exercir de moderador i també va aportar el seu testimoni.

Bàrbara Mitats (Federació SMC)

Bàrbara Mitats (Federació SMC)

Photocall de la campanya de SME

Photocall de la campanya de SME

 

La responsable de programes de recuperació i suport mutu de la Federació SMC va evidenciar que una de les conseqüències més negatives de l’estigma és la de no demanar ajuda i no rebre el suport quan és necessari i tots els participants de la taula van fer èmfasi en la importància de la presència i l’escolta.  Bàrbara Mitats també va defensar el procés de dol com “un fenomen natural, sanador i transformador” per sobreposar-nos al patiment i recuperar el benestar, sobretot després de viure una experiència traumàtica i va apostar per un treball conjunt entre les persones amb experiència pròpia, els familiars i els professionals en l’atenció als supervivents.

Per tancar la Jornada, José Luis Herrera, supervivent en primera persona, va oferir el seu testimoni i va ressaltar els efectes devastadors d’un sistema competitiu i que pretén imposar la felicitat en comptes de promoure el benestar. També va destacar la importància de rebre suport per part de l’entorn afectiu i va reivindicar una atenció psicològica pública “Universal, gratuïta y accesible. Se necesita tiempo, no 10 minutos al mes.”.

Material descarregable

Guía para familiares en duelo por suicidio (Salud Mental España)