Ens adherim a la denúncia antiestigma d’Obertament i Salud Mental España

27/04/2021

Trobem lamentable el tracte estigmatitzant d’alguns mitjans sobre el presumpte culpable de l’amenaça a la ministra

Arran de les publicacions d’un gran nombre de mitjans de comunicació sobre als antecedents psiquiàtrics del presumpte culpable de l’amenaça a la ministra Reyes Maroto com a causa dels fets, ens veiem obligades a exigir als mitjans de comunicació la rectificació i tracte just de la informació. Insistim que tenir un problema de salut mental no està vinculat amb la violència, i advertim del mal que aquest tipus d’informacions provoquen en les persones amb problemes de salut mental, que s’enfronten cada dia a l’estigma. Amb la publicació d’aquestes informacions, s’estan vulnerant els drets de les persones amb problemes de salut mental.

En aquest sentit, la Confederación Salud Mental España ha publicat un comunicat en el que exigeix als mitjans que rectifiquin el tractament de les informacions que pressuposen l’esquizofrènia com a causa del cas de Reyes Maroto, el podeu llegir aquí.

D’altra banda, l’aliança contra l’estigma en salut mental, Obertament, de la qual també en formem part, adverteix que no és apropiat ni necessari referir-se als antecedents psiquiàtrics del presumpte culpable, en el cas de la Ministra. El trobareu complet aquí.

Salut Mental Catalunya subscriu completament ambdós comunicats i reclama als mitjans de comunicació l’obligació ètica de no estigmatitzar la salut mental. Així mateix, remarca que la feina de lluita contra l’estigma que fa el moviment associatiu és imprescindible.

Existeixen nombrosos materials de suport a periodistes per tal d’abordar la salut mental amb responsabilitat als mitjans de comunicació, aquí en recollim alguns:
• Guia de mitjans d’Obertament “Recomanacions per informar sobre salut mental
• Guia “El tractament de la salut mental als mitjans audiovisuals” del Consell de l’Audiovisual de Catalunya.
• Guia d’estil “Las palabras sí importan” de Salud Mental España.