Santa Coloma acull el nou local del Club Social Gramenet de recuperació, inclusió i participació comunitària en salut mental

inauguraciosantacoloma
  • Aquest recurs, de la Fundació Salut Mental Catalunya, treballa la recuperació i la inclusió de persones amb problemes de salut mental des de la vessant comunitària.
  • El nou local ha permès augmentar a 70 el nombre de places, així com acollir els dos programes del model d’atenció comunitària que la Fundació i la Federació desenvolupen al territori.
  • Aquest creixement és el resultat, en gran part, del treball en xarxa amb l’Ajuntament de Santa Coloma, amb l’Associació AMMAME i a la coordinació amb els serveis i entitats de salut, socials i culturals de la ciutat.

Avui divendres 18 de maig Santa Coloma de Gramenet ha celebrat la inauguració del nou local del Club Social Gramenet, en un acte que ha volgut posar de relleu la feina que es fa des d’aquest recurs, conjuntament amb l’Ajuntament i l’Associació AMMAME (Amics del Malalt Mental de Santa Coloma de Gramenet), per tal de millorar la qualitat de vida i la inclusió de les persones amb problemes de salut mental.

L’acte ha estat presidit per Núria Parlon, alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, i ha comptat amb la presència del secretari d’Afers Socials i Famílies, Francesc Iglesies; el president de l’associació AMMAME, Emilio Borja; el president de la Fundació Salut Mental Catalunya, Israel Molinero; el coordinador del Club Social, Carles Bonete, i la intervenció de dues persones sòcies del club.

Durant la celebració s’ha projectat el vídeo “Què és la recuperació? I l’apoderament?” de la col·lecció de videotestimonis “Veus com la teva” del projecte Activa’t per la salut mental, que explica el model de recuperació de la mà de protagonistes reals. Així mateix, s’ha presentat un audiovisual que recull testimonis de les persones que participen al club sobre què significa per a elles aquest recurs i el canvi de local.

Al final de les intervencions, les persones que formen el club han convidat les autoritats a completar una composició mural, a la sala, que representa els objectius del servei: la inclusió, la socialització i la recuperació. Aquest mural és un dels projectes realitzats pel club social per commemorar l’ampliació del mòdul i el trasllat al nou local.

En Carles Bonete, coordinador del club, ha destacat la millora que ha suposat el canvi de local, que permetrà seguir treballant amb els i les sòcies del club, a qui ha agraït la seva implicació i empenta per tirar-lo endavant.

Els socis del club, Emilia i Jordi, han compartit amb les persones assistents la importància que té per a ells aquest espai en la millora de la qualitat de vida, en l’autonomia i en la recuperació. Concretament, en Jordi ha explicat que el fet de compartir les activitats amb els i les companyes, l’ha inspirat a “proposar-se un projecte de vida amb el suport entre iguals i entre persones que no rebutgen la diversitat social”.

Emilio Borja, president de l’associació AMMAMME, ha recordat la figura de la Carmen Ávalos, anterior presidenta de l’entitat, que va posar en marxa el Club Social Gramenet, i ha explicat les diferents activitats i espais grupals de suport, d’oci i de sensibilització que ofereix l’entitat.

Israel Molinero, president de la Fundació Salut Mental Catalunya, ha agraït a totes les institucions i entitats la seva implicació, així com la tasca de l’associació AMMAMME i la importància de seguir apostant per projectes de caire comunitari com l’Activa’t per la salut mental i el XarXaJoves.

Francesc Iglesies, secretari d’Afers Socials i Famílies, ha assegurat la continuïtat del compromís de la Generalitat amb el procés d’autonomia de la persona i ha afegit la importància de la defensa dels drets en l’àmbit de la salut mental i de la inclusió social.

Nuria Parlon, alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, ha destacat el suport de l’ajuntament a l’atenció de la salut mental, especialment dels joves, així com la resiliència i el retorn social de la ciutadania. Ha posat de manifest també la necessitat de tenir cura de la salut mental ja que a tots ens pot tocar enfrontar el repte de reorganitzar la nostra vida per un problema de salut mental.

El Club Social Gramenet

El Club Social Gramenet va obrir les seves portes l’any 2004 per donar resposta a les demandes d’inclusió de l’associació AMMAMME: persones amb experiència pròpia en salut mental, familiars i professionals sanitaris; i des de l’any 2010 està gestionat per la Fundació Salut Mental Catalunya.

Amb el canvi de local, el club ha pogut passar d’atendre un mòdul per a 30 persones a un de 70, que proposen activitats a través de l’assemblea i les autogestionen . A més, el trasllat ha permès acollir els dos programes del model d’atenció comunitària que la Fundació i la Federació Salut Mental Catalunya desenvolupen al territori: XarXaJoves Barcelonès Nord, d’atenció i acompanyament a adolescents i joves de 16 a 25 anys i les seves famílies; i l’Espai Situa’t Barcelonès Nord, punt d’atenció directa del projecte Activa’t per la salut mental.

Entre les múltiples activitats que es fan al club podem destacar, per exemple, tallers de lectura i escriptura, d’informàtica, de cuina, de ball i karaoke, l’entrenament cognitiu o el cinefòrum, així com l’organització de diferents sortides culturals.

Com accedir a un club social?

L’únic requisit per accedir a un club social és tenir experiència pròpia en salut mental. Els professionals del club fan una entrevista personalitzada i un pla d’activitats individualitzat, i es coordinen amb el professional de referència de la persona interessada (CAP, CSMA, SRC, Serveis Socials…) que pot pertànyer a la xarxa pública o privada (psiquiatre, psicòleg), on fa seguiment.

L’Espai Situa’t, com a servei d’informació i assessorament en salut mental, està obert a tota la ciutadania sense criteris diagnòstics. En el cas de detectar una persona susceptible d’afegir-se al club social actuaria com un servei més des del qual poden orientar o derivar.

La Fundació Salut Mental Catalunya es va crear a finals del 2007 i, en aquests moments, està donant servei a més de 700 persones a través dels següents programes: Suport i acompanyament comunitari a la vida independent, Habitatge, Respir: Respir Jove, Respir Salut i Sortides Respir, 7 Clubs Socials a Catalunya (5 de mòdul gran i 2 de mòdul petit) i el projecte pilot ‘XarXaJoves’.

El Club Social Gramenet és un recurs sociocomunitari que treballa en xarxa amb el teixit associatiu i amb els serveis socials i de salut de la ciutat. El model de gestió es basa en l’apoderament de les persones amb problemes de salut mental i la participació activa en primera persona en el procés de recuperació. Es tracta d’un servei social especialitzat que té per finalitat, dins d’un marc de relacions socials, augmentar la participació i les diferents maneres de vinculació amb la comunitat. Compta amb el suport de l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet, la Generalitat de Catalunya, la Fundació Roviralta i l’Obra Social “la Caixa”.

Fotografies d’en Marcel Pedragosa: