Les entitats de persones amb discapacitat s’ofeguen a Catalunya

logococarmi

Barcelona. 26 març 2015. El Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (COCARMI), màxim representant del moviment associatiu de la discapacitat a Catalunya, reclama un cop més a la Generalitat un calendari de pagament dels serveis de titularitat pública que ofereixen les entitats socials, com ara centres de dia, centres ocupacionals, llars residències o serveis d’inserció laboral, entre d’altres.

El COCARMI ha enviat una carta al president de la Generalitat, Artur Mas, en què li recorda la greu situació financera que arrosseguen les entitats i les persones amb discapacitat des que esclatà la crisi. Aquesta nova reclamació se suma a la del passat mes d’octubre, quan es va anunciar un nou ajornament parcial dels pagaments, i en la qual ja es denunciava que es posava en risc la qualitat dels serveis i, fins i tot, podia dur al tancament d’entitats. Alhora es demanaven vies de finançament en condicions favorables i que la Generalitat assumís el cost financer derivat dels impagaments.

Els últims mesos la situació s’ha agreujat i la incertesa sobre els recursos disponibles dificulta el pagament de salaris, la continuïtat de professionals especialitzats, la negociació amb proveïdors o, fins i tot, de disposar de serveis bàsics. Tot plegat repercuteix, malauradament, en la qualitat assistencial, tot i els esforços de les entitats perquè aquesta atenció es ressenti el mínim possible. Així mateix, també han quedat afectats els programes i serveis vinculats a determinades subvencions que es renoven periòdicament.

El malestar de les entitats davant uns compromisos que s’incompleixen de manera reiterada i, d’altra banda, amb una pressió assistencial cada cop més gran, han estat el detonant de la negativa del COCARMI a la constitució aquesta setmana, com estava previst, del Consell de la Discapacitat de Catalunya (CODISCAT), renunciant a un espai de diàleg amb el qual està fermament compromès. El CODISCAT és un òrgan format per la Generalitat, les administracions locals i els representants del sector que ha de servir per treballar conjuntament, i de manera transversal, per millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat.

Pel COCARMI és necessari que es normalitzi la situació i que, per tant, les entitats tinguin assegurat el finançament dels serveis per poder recuperar els ponts de diàleg amb el Govern. Difícilment els representants del sector de la discapacitat poden traçar línies de futur si no es supera la situació d’angoixa del present.