La salut mental serà la segona causa de baixa laboral l’any 2020

AMMFEINA SMC

Actualment,  les alteracions i problemes de la salut mental són la segona causa de baixa laboral temporal i permanent a Espanya i si es compleixen les previsions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) l’any 2020 se situaran al capdavant.

Amb motiu del Dia de la Seguretat i la Salut en el Treball, que es celebra anualment el 28 d’abril, AMMFEINA SMC vol posar de relleu l’elevada prevalença dels problemes de salut mental relacionats amb la feina i sobretot, reivindicar la necessitat d’impulsar estratègies públiques i privades orientades a la promoció i la prevenció d’entorns organitzacionals saludables.

Es considera que el principal risc perquè una persona presenti problemes de salut mental en el lloc de feina està relacionat amb els factors psicosocials, que segons l’Organització Internacional del Treball (OIT) consisteixen en “interaccions entre el treball, el medi ambient, la satisfacció en el treball i les condicions d’organització, d’una banda, i de l’altra, de les capacitats del treballador, les seves necessitats, la seva cultura i la situació de les persones fora del lloc de feina”.

Els factos psicosocials poden afectar la salut laboral dels treballadors positiva o negativament. Quan ho fan en el seu detriment, es comprometen les expectatives laborals, es poden generar alteracions del sistema de processos, cognitiu, emocionals i conductuals i, en conseqüència, provocar problemes de salut mental rellevants. Dos dels més comuns són la depressió i l’estrès, que segons un informe de l’Observatori Europeo de Riscos, suposa entre el 50-60% de tots els dies laborals perduts a Europa.

L’estrès afecta un de cada dos treballadors

Des de fa més de dues dècades, l’Agència Europea per a la Seguretat i la Salut en el Treball (OSHA) titlla d’ “alarmant” l’augment de la prevalença de l’estrès i els riscos psicosocials relacionats amb el lloc de treball. Una enquesta d’aquest organisme revela que el 51% dels professionals en actiu consideren que l’estrès relacionat amb la seva feina és freqüent i quatre de cada 10 creuen que aquesta qüestió no s’aborda correctament a l’empresa on treballen.

Consultar la nota de premsa en format pdf

Nota de premsa AMMFEINA SMC – 28 abril