600 artistes amb problemes de salut mental participen en el Premi d’Art Brut: Agustí de Semir i Conxa Millán

artbrut2014

El proper divendres 30 de maig s’inaugura l’exposició 16 anys premiant l’art brut al Centre Cultural Albareda (carrer d’Albareda, número 22 de Barcelona), coorganitzat per Fundació Salut Mental CPB, Federació Salut Mental Catalunya i Sant Pere Claver-Fundació Serveis Socials.

Posteriorment, s’entregaran els guardons d’aquest certamen a la Casa del Mar (carrer Albareda, número 1 de Barcelona). El tema d’aquest any és Paisatge amb animal, dibuixat amb bolígraf de color blau. L’exposició es podrà veure fins el 20 de juny.

Després de 16 anys, aquesta iniciativa s’ha consolidat com un punt de trobada del món de l’art i la salut mental a Catalunya. Fernando Amat, director de la botiga Vinçon i creador de la sala homònima d’exposicions d’art i disseny, i America Sánchez, dissenyador gràfic, fotògraf i dibuixant argentí que pren el nom artístic en homenatge a la seva mare, formen part del jurat.

L’Art Brut, museu virtual
Sant Pere Claver – Fundació Serveis Socials inaugura el Museu d’Art Brut (mAB), un espai virtual per facilitar espais
d’intercanvi, difusió i desenvolupament artístic del potencial dels artistes amb problemes de salut mental. A més, el mAB
s’ha adherit a l’European Outsider Art Association.

A la dècada dels 40, l’artista francès Jean Dubuffet va encunyar la paraula art brut per descriure l’art creat fora dels límits de la cultura oficial per conceptualitzar les manifestacions artístiques de pacients d’hospitals psiquiàtrics. Segons els professionals de la Fundació Serveis Socials del Grup Sant Pere Claver, l’art és un mitjà d’expressió i elaboració de sofriment per aquests usuaris, lluny de les teràpies convencionals, per canalitzar les seves angoixes i fantasies.

Aquest projecte d’integració cultural dels artistes amb risc d’exclusió social compta amb el suport de la Federació Salut Mental Catalunya i Susoespai. El fons del mAB és una col·lecció permanent d’obres obtingudes mitjançant la donació, la cessió, el préstec i la compra.

En el marc de la lluita contra l’estigma, les tres institucions treballen per abandonar el concepte de l’art psicopatològic pel d’art brut; terme que Jean Dubuffet va crear al 1045, tractant d’evidenciar, al socaire del surrealisme, la innovació i la creació artística com quelcom innat a totes les persones, independentment de la seva formació o de si patien algun problema de salut mental.

Enllaç relacionat:

Nota de premsa en pdf del Premi Art Brut 2014